O autorze
Paweł Radzimski prowadzi stronę appdnia.pl poświęconą aplikacjom na telefony oraz ciekawym i użytecznym stronom.

Polska komórkowa: Już 200 tys. Polaków płaci komórką

Z Dariuszem Mazurkiewiczem, dyrektorem zarządzającym w oferującej płatności komórką w Polsce firmie SkyCash, rozmawia Paweł Radzimski. Jest to pierwszy z cyklu wywiadów o "Polsce komórkowej".

Witam Panie Dariuszu. Na wstępie prosiłbym o kilka słów o samym rozwiązaniu SkyCash.

SkyCash to system płatności adresowany do wszystkich posiadaczy komórek z dostępem do Internetu, bez względu na model telefonu czy sieć GSM. Pozwala na wygodne przelewy i płatności za pomocą komórki, które są dokonywane natychmiast. Rozwiązanie jest wyjątkowo praktyczne, ponieważ umożliwia szybkie rozliczenia pomiędzy użytkownikami telefonów, możemy sobie w ten sposób oddać pieniądze za kawę czy wspólne zakupy. Pozwala na płatności, m.in. za bilety komunikacji miejskiej i kolejowe, parkowanie, taxi, książki, muzykę czy wydarzenia biletowane. Korzystając ze SkyCash można też zasilać telefony na kartę we wszystkich działających w Polsce sieciach i wypłacać pieniądze z bankomatów bez użycia karty bankomatowej. W ramach systemu działa także usługa SkyCashClick, która umożliwia klientom sklepów internetowych płacenie komórką za produkty wysyłane pocztą lub kurierem, bez konieczności przechodzenia procesu rejestracji.

Na bazie SkyCash funkcjonuje ponadto mobiParking, czyli system pozwalający płacić komórką za parkowanie, dedykowany zarówno użytkownikom prywatnym, jak i firmom posiadającym duże floty pojazdów.

Jak powstał SkyCash?

SkyCash to pomysł jednej osoby, który szybko przerodził się w konkretny projekt biznesowy. W 2009 r. do życia powołana została spółka akcyjna, która jeszcze w tym samym roku uzyskała od NBP licencję agenta rozliczeniowego. Oficjalny start SkyCash przypadł na połowę 2010 roku.


Jak inwestycja była finansowana we wczesnej fazie?

SkyCash jest projektem innowacyjnym, który obejmuje wdrożenie i zastosowanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dlatego naturalnym krokiem było dla nas zwrócenie się do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z wnioskiem o dofinasowanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Uzyskane w ten sposób środki umożliwiły nam optymalne zarządzanie projektem i bardzo pozytywnie wpłynęły na stopień rozwoju systemu.



Zatem działacie od 2 lat. Czy płatności komórką stały się w tym czasie już popularne w Polsce? Ile jest zarejestrowanych użytkowników, a ilu regularnie korzysta?

SkyCash ma dziś ok. 200 tys. użytkowników i dynamicznie rośnie. Z usług dostępnych w ramach systemu codziennie korzysta kilkadziesiąt tysięcy osób. Szybki wzrost liczby aktywnych użytkowników wynika m.in. z faktu, że SkyCash działa w każdej sieci komórkowej i na niemal każdym telefonie z dostępem do internetu. W naszym systemie – co jest zupełnie unikalną funkcjonalnością – dokonuje się przelewów bezpośrednio na numer telefonu, czyli można wysyłać pieniądze do osób, które nie są jeszcze jego użytkownikami. Dlatego w zasięgu SkyCash jest ponad 40 mln aktywnych kart GSM.

Za co Polacy najchętniej płacą komórką?

Najpopularniejszą usługą SkyCash jest działająca w kilkunastu miastach Polski możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej, zapewne z racji powszechności i wygody, jaką oferuje takie rozwiązanie. Nasi użytkownicy chętnie korzystają także z innych, stale rozwijanych funkcjonalności systemu. Bardzo szybko wzrosła, np. świadomość, że SkyCash może być stosowany do rozliczeń pomiędzy poszczególnymi telefonami, np. za wspólne zakupy, wyjście do kawiarni czy zwrot drobnej pożyczki. Klienci polubili też wypłacanie gotówki z bankomatów bez użycia karty bankomatowej (żeby wypłacić w ten sposób pieniądze nie trzeba mieć nawet konta w banku) i doładowania telefonów. Sięgają też po bilety kolejowe (Koleje Mazowieckie - kilkaset tras pociągów), choć to wciąż świeża usługa.Niedawno ruszyły także płatności za parkingi oraz zupełna nowość na polskim rynku - możliwość płacenia komórką za bilety do kina.

Czy inwestycja już się zwróciła?

SkyCash jest stosunkowo młodym projektem. Wszystkie plany realizujemy zgodnie z założeniami i w chwili obecnej skupiamy się na popularyzacji usługi oraz dużych wzrostach liczby transakcji dokonywanych na platformie SkyCash. Niezależność od operatorów komórkowych i dostępność praktycznie na 95% telefonów używanych przez Polaków, to podstawa szybkiego wzrostu i osiągnięcia zakładanej rentowności.

Dziękuje za rozmowę.
Trwa ładowanie komentarzy...